2019

Zelf ontwikkelde checklist op operatiekamers verhoogt veiligheid

02 mei 2019

“Fantastisch hulpmiddel voor alle OK-personeel. Het is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.” “Super professioneel en praktisch naslagwerk!’’ Anesthesiemedewerker Yori de Wit krijgt uit het hele land positieve reacties op de crisis checklist die hij maakte voor de operatiekamers van het HagaZiekenhuis en het Juliana Kinderziekenhuis. De checklist is zowel fysiek als digitaal beschikbaar. Ook in andere ziekenhuizen gebruiken steeds meer OK-medewerkers de checklist.

Anesthesiemedewerker Yori de Wit toont met trots de door hem ontwikkelde checklists

In de klapper staat precies beschreven welke kritieke situaties kunnen voorkomen tijdens een operatie. Denk aan massaal bloedverlies, te lage bloeddruk, embolieën, bronchospasmen. Het OK-team kan in een levensbedreigende situatie hiermee zeer snel de beknopte relevante protocollen en medicatiedoseringen zien. Yori: "Hoewel iedereen wel weet wat er moet gebeuren bij dit soort uitzonderlijke situaties, is het handig de klapper als ondersteuning direct bij de hand te hebben." 

Resultaten zijn positief
Yori kwam op het idee van de checklists na een publicatie in de New Journal England of Medicine en maakt Nele Ruijsschaert enthousiast om dit samen voor het HagaZiekenhuis en Juliana Kinderziekenhuis te ontwikkelen. "Uit onderzoek bleek dat met een checklist het aantal gemiste kritieke stappen bij een behandeling met 75% afnam. En het team werkte ook beter als de checklist werd gebruikt. Wij vonden het goed passen in ons veiligheidsprogramma op de OK."
Yori begon een jaar geleden met de ontwikkeling. "Om dit voor ons ziekenhuis te ontwikkelen, heb ik extra tijd gekregen. Het is een secuur werk want het moet allemaal kloppen. Een punt, teken of cijfer verkeerd in het document kan al grote gevolgen hebben."
Voor de definitieve ingebruikname is eerst een paar keer proefgedraaid. "Die proeven gingen naar ieders tevredenheid. Inmiddels is de checklist in de 'echte' situatie al een aantal keren ter hand genomen. Zodra een procedure verandert, wordt dit aangepast in de checklist. Ook bekijken we iedere 3 maanden of nieuwe aanpassingen nodig zijn."

Complimenten
Yori kreeg na publicatie van de checklist op LinkedIn lovende reactie van collega's uit het hele land:  "Fantastisch hulpmiddel voor alle OK-personeel. Het is overzichtelijk en gebruiksvriendelijk", "Vannacht gebruikt als naslag bij acuut bloedverlies. Handig!", "Heel erg mooi, praktisch en overzichtelijk", "Super professioneel en praktisch naslagwerk!" Zelfs vanuit Scandinavië kwam een reactie dat zij geïnteresseerd waren.    

 

Nieuwsoverzicht

januari 2019februari 2019maart 2019april 2019mei 2019juni 2019juli 2019augustus 2019
 

Volg ons op

  • Volg ons op Twitter
  • Volg ons op Youtube
  • Volg ons op Facebook